terug naar overzicht

ervaringen van een fietspendelaar

11 februari 2021

Er mag dan wel benzine door de aderen van de fleetkenners stromen — van een stukje fietsen zijn we ook niet vies. Sterker nog: er zijn collega's die regelmatig de fiets pakken naar kantoor. Maar hoe werkt het nou allemaal? Wat kom je onderweg tegen, waar houd je rekening mee en hoe is het om een fiets van de zaak aan te schaffen? Onze Julien, fervent fietspendelaar, deelt zijn ervaring met je.

We zien het steeds vaker: mensen die de fiets naar het werk pakken. Wat ons betreft is mobiliteit ook veel breder dan alleen de auto en het openbaar vervoer. Daarnaast is het ook goed om te kijken of het fietsen iets voor jou is, wat de mogelijkheden zijn qua aanschaf (want er is meer dan lease) en hoe je op je best van A naar B komt.

Het aanschaffen van een fiets van de zaak

Als je besluit om voor een fiets van de zaak te gaan, begin je met het uitzoeken van een goede fietsenspeciaalzaak. Een goede fietsenspecialist laat je een flinke proefrit maken, vindt service echt belangrijk en denkt met je mee. Probeer meerdere modellen uit en trap minstens 20 kilometer weg, want dan weet je pas echt goed of de fiets prettig rijdt en of de accu doet wat-ie belooft. Niet alleen daarom is een goede speciaalzaak belangrijk: ook als je je fiets daadwerkelijk hebt, heb je de fietsenmaker nog nodig. Niet (alleen) voor het plakken van je band, maar bijvoorbeeld voor het instellen van je ideale zithouding. Online je fiets kopen lijkt misschien efficiënt — in de praktijk blijkt vaak anders.

Weten wat voor jou en je werkgever de beste optie is om de fiets te financieren? Bel fleetkennis, dan kijken we mee! Leestip: een fiets van de zaak? er is meer dan lease!

Op pad: dit is hoe de eerste fietsrit bevalt

Na, in mijn geval, enkele weken wachten is mijn fiets eindelijk daar. Ophalen bij de speciaalzaak en op pad! Ik kom voor een Qwic-bike met de zwaarste accu. Want:

  • mijn rit naar de zaak is 31 kilometer
  • langs een kanaal waar het altijd waait en wind is funest voor je actieradius

De eerste kilometers vliegen voorbij. Ongemerkt trap je heel wat kilometers weg. Bruggen, tegenwind, verkeerslichten — het maakt allemaal niet uit. Na zo’n 30 kilometer meldt de eerste zadelpijn zich en is het tijd voor een korte stop. Ik reed constant in de hoogste ondersteuning, waardoor de accu al meer dan de helft leeg (of vol, voor de optimisten!) is. De volgende 30 kilometer fiets ik met zwakkere ondersteuning en de accu houdt het het nu veel langer vol.

De fietsritjes naar het werk

Ik besluit alleen met droog weer naar werk te fietsen. Wat nog best vaak is, want onderzoek van een fanatieke e-biker wijst uit dat het in minder dan 10% van de ritten naar en van werk regent. Ga jij voor de volle honderd procent op de fiets naar je werk? Zorg dan voor goede regenkleding én bescherming voor je spullen in je fietstas of op je rug. Tip: laat je nette schoenen op kantoor staan, want ook als het droog is, maar de weg nog nat, krijg je natte schoenen en dat kan funest zijn. En check dus vooraf de weersvoorspelling, zodat de kans klein is dat je voor verrassingen komt te staan.

Bijna tijd om op pad te gaan. Hoe neem ik mijn laptop mee? In een rugtas of toch een fietstas? De eerste keren fietste ik met een rugtas om, maar daar ga je toch van zweten. Omruilen voor een goede, afneembare fietstas dan maar.

Wat onderweg opvalt: de drukte op de wegen. Mijn route loopt door Leidsche Rijn, waar je om de ouders met kinderen slalomt — allemaal op weg naar school. En aangezien je met een elektrische fiets de snelste bent op het fietspad, is het opletten geblazen. Niet iedereen steekt de hand uit, wachten voor rood gebeurt ook niet altijd en de haaientanden tellen ook niet altijd mee. Daarna fiets ik een lang stuk langs het Amsterdam-Rijnkanaal, waar je veel scholieren én volwassenen die naar het werk fietsten tegenkomt. Misschien ook vooral mooi-weer-fietsers, want nu het najaar is, neemt ook het aantal fietsers af.

Ook iets om rekening mee te houden: de staat van het wegdek. In Utrecht is dit over het algemeen prima in orde, maar in Nieuwegein kom je hobbels, kuilen en scheuren tegen in het wegdek. Wederom opletten: natte bladeren, eikels die van bomen vallen en agressieve kraaien verrassen je weleens.

Bijna in Houten, waar het kantoor van fleetkennis zit. Na 33 minuten heb ik 15,5 kilometer afgelegd. Gaat prima: niet bezweet, geen kramp of andere pijnen. Ter vergelijk: een autorit naar werk duurt minstens 25 minuten en door oponthoud vaker zelfs langer dan 45 minuten.

Tip: er zijn meerdere wegen die naar kantoor leiden en probeer ze vooral allemaal uit. In mijn geval fiets ik een route die 2 kilometer langer is dan de kortste route. Maar doordat deze route vrijwel vrij is van verkeerslichten, ben ik sneller op de plek van bestemming.

Terug naar huis: lekker ontspannen

Op de weg naar huis, voelt de rit heel ontspannen — vooral als het mooi weer is. Geen moeite om weg te komen van het industrieterrein, geen files, geen gedoe. Gewoon lekker een stukje fietsen en bootjes kijken. Opvallend is het aantal wielrenners: ik ben niet meer de snelste. Ook nu weer opletten, want de snelheid tussen de fietsers verschilt nogal en de fietspaden zijn over het algemeen niet erg breed.

Tips voor fietsen naar je werk

Naar je werk fietsen heeft voor mij een aantal voordelen:

  • het is gezond
  • geen CO2-uitstoot
  • het is leuk
  • gemiddeld genomen net zo snel als met de auto

Nog even de tips die ik al gaf op een rijtje:

  • ga naar een speciaalzaak om je fiets te kopen én maak flinke proefritten op verschillende modellen
  • stel samen met je fietsenverkoper de ideale zithouding in
  • houd de weersvoorspellingen in de gaten
  • fiets je ook in de regen, zorg dan beschermende kleding en bescherm je spullen
  • zet je nette schoenen op kantoor
  • houd rekening met de verschillende tempo’s van fietsers
  • probeer verschillende routes uit, want de kortste route is niet per se de snelste route

Blijf ik naar het werk fietsen?

Als de maatregelen het toelaten en ik weer elke dag op kantoor zou zijn, moet het lukken om drie keer per week naar het werk te fietsen. De keren dat het niet lukt, komt dit door afspraken buiten de deur die niet fietsbaar zijn of sprake van of kans op slecht weer. Voor mij is de fiets een prima aanvulling op de auto, maar nog geen vervanging. Blijven we na corona veel thuiswerken? Wellicht nemen wij dan afscheid van de tweede auto.

Wil je meer weten over naar je werk fietsen? Bel of mail ons, want we denken graag met je mee over je mobiliteit!

wellicht is dit ook interessant voor u