De eerste helft van 2025 zit erop. Een mooi moment om even in de achteruitkijkspiegel te kijken. Wat viel op? En waar moet je als organisatie nu op inspelen om je mobiliteit op orde te houden? Jeroen van der Rijst en Douwe Olijhoek blikken terug én vooruit. Met scherpe observaties en overdenkingen.
Terugblik op de eerste helft van 2025
Elektrisch, uitdagend en allesbehalve saai – de mobiliteitswereld was volop in beweging in de eerste helft van 2025. Dit is wat Douwe en Jeroen zagen vanaf de “passagiersstoel”:
EV is de standaard, merkloyaliteit vervaagt
Douwe: “Nieuwe leaseauto’s zijn in de regel EV’s, maar daarbij valt wel op dat merkbeleving meer en meer plaatsmaakt voor praktische overwegingen. Waar traditionele merken jarenlang de zakelijke markt domineerden, schuiven nu ook andere – vaak scherp geprijsde – merken in rap tempo op richting de top. Thema’s als actieradius, prijs en leverbaarheid staan meer op de voorgrond bij het selectieproces. Oftewel: ‘value for money’ wint terrein.”
WPM: verplicht, verwarrend en een hele klus
Jeroen: “De WPM hield veel organisaties bezig. Uiterlijk op 30 juni 2025 moesten organisaties met 100 of meer werknemers bij de RVO rapporteren over de werkgebonden personenmobiliteit – in ieder geval over de tweede helft van 2024. Voor veel organisaties bleek het efficiënt en overzichtelijk verzamelen van de juiste data een grotere uitdaging dan vooraf gedacht. Daarom begeleiden we bij fleetkennis klanten hier stap voor stap in – mede met behulp van slimme tools zoals 𝙆𝙞𝙡𝙤𝙢𝙚𝙩𝙚𝙧.𝙣𝙡, waarmee je in no-time voldoet aan de registratieplicht.”
Fiscale verschuivingen raken mobiliteitskeuzes
Douwe: “Het fiscale speelveld is veranderd. Zo werd de tariefkorting op de MRB voor EV’s begin dit jaar verlaagd naar 75%. Ook de kosten voor BPM zijn aanzienlijk gestegen. De BPM-voet voor brandstofauto’s is verhoogd met gemiddeld 235 euro, gemeten over de verschillende schijven. Verder zijn EV’s in 2025 niet meer vrijgesteld van BPM. Voor EV’s wordt nu eenmalig een vast bedrag van 667 euro per auto aan BPM afgedragen, zo deelden we eerder al. De bijtelling voor EV’s is dit jaar ook licht gestegen – van 16% naar 17% – om vanaf 2026 gelijkgetrokken te worden met benzine- en dieselauto’s: 22%. Kortom, heel wat fiscale verschuivingen, die bij menige organisatie zorgen voor onrust en heroverwegingen. Om nog dit jaar van het gunstige bijtellingspercentage te profiteren, kan het lonen om vóór de jaarwisseling nieuwe voertuigen in te zetten. fleetkennis adviseert hier proactief over, met oog voor timing én strategische inzet.”
Zero-emissiezones: startschot in de praktijk
Jeroen: “De invoering van zero-emissiezones is definitief begonnen. Dit jaar geldt dat voor 17 gemeenten, in 2030 staat de teller op 29 gemeenten. De exacte ingangsdatum verschilt per gemeente. Door deze ontwikkeling zien bedrijven met stadslogistiek zich genoodzaakt om hun grijs kentekenpark te elektrificeren. Maar de uitdagingen zijn aanzienlijk: beperkte actieradius bij belading, een gebrek aan geschikt aanbod én de noodzaak om laadinfra op (thuis)locaties te organiseren.”
Trammelant in parkeerapp-land
Douwe: “Een andere opvallende ontwikkeling vond plaats in de wereld van parkeerapps. Toen een zekere aanbieder besloot om bovenop de standaard parkeerfee voortaan óók een percentage van het lokale parkeertarief te innen, reageerden gebruikers verbolgen en haalde dit de landelijke media.”
Wat speelt er in de tweede helft van 2025?
Jeroen en Douwe zien een aantal duidelijke ontwikkelingen en trends in de tweede helft van 2025. De belangrijkste?
Verplichte rijvaardigheidstest voor bestuurder B-rijbewijs met zware e-bus
Douwe: “Hoewel dit al sinds 2023 werd gedoogd, is per 1 juli 2025 de wetgeving officieel van kracht geworden die het rijden met elektrische bestelbussen tot 4.250 kg toestaat voor bestuurders met minimaal 2 jaar een B-rijbewijs, mits zij een speciale rijvaardigheidstraining hebben gevolgd. fleetkennis sprak eerder met regionale opleiders om te peilen hoe groot de animo onder gebruikers is.”
Slim laden en netcongestie: uitdaging voor de toekomst
Jeroen: “De tweede helft van 2025 staat verder in het teken van een steeds nijpender wordend vraagstuk: hoe houden we wagenparken in beweging zonder het stroomnet te overbelasten? Dat vergt een andere kijk, met slim laden als uitgangspunt. De technologie hiervoor ís er, zoals vehicle-to-grid, maar vraagt om slimme aansturing. Er is een strakke coördinatie nodig tussen mobiliteit en energiebeheer, alleen daar wringt het vaak nog. Dat het speelveld complexer wordt, zien we momenteel vooral bij verrekeningen. Veel organisaties rekenen nu nog af op basis van een vast tarief, terwijl de werkelijke kosten allang meebewegen met het net en – steeds vaker – dynamische energietarieven. Zonder goede afspraken over wie wanneer mag laden, wie de kosten draagt en hoe je dat netjes verwerkt in je administratie, wordt dat bijzonder complex.”
Ritregistratiesystemen vaker toegepast
Douwe: “Zonder realtime inzicht in kilometerstanden en verbruik wordt wagenparkbeheer bij EV’s al snel giswerk. Steeds meer organisaties schakelen daarom over op ritregistratiesystemen. Die zorgen niet alleen voor beter beheer en veel nieuwe data-inzichten – bijvoorbeeld hoe zuinig bestuurders rijden – maar zijn ook inzetbaar met het oog op ESG-rapportageverplichtingen.”
Werk aan de winkel voor CSRD-rapportages
Jeroen: “Daarop voortbordurend: de CSRD komt nu écht dichtbij. Grote beursgenoteerde bedrijven rapporteren al over hun boekjaar 2024, voor grote niet‑beursgenoteerde organisaties start de verplichting in 2026 (over boekjaar 2025) en beurs‑MKB volgt een jaar later. Wat houdt dat concreet in? Bedrijven moeten hun volledige Corporate Carbon Footprint inzichtelijk maken, met een duidelijke verdeling in scope 1, 2 en 3. De CSRD is daarmee de verplichte basis van wat vaak onder ESG valt; dat bredere plaatje waarin ook vrijwillige duurzaamheidsdoelen en governance-aspecten een rol spelen. Wij helpen bedrijven met rapportages gerelateerd aan scope 1 (de directe emissies van de eigen voertuigen) en scope 3 (de indirecte emissies in de keten).”
Hybride werken onder druk
Douwe: “Waar thuiswerken de afgelopen jaren flink ingeburgerd raakte, is er nu een tegenbeweging. Grote werkgevers zoals ING en ABN AMRO vragen medewerkers om vaker naar kantoor te komen en scherpen hun hybride werkbeleid aan. Dit heeft direct impact op mobiliteitsbudgetten en leasemogelijkheden. Bedrijven herijken bewust hun beleid en zoeken naar passende oplossingen. Een factor om rekening mee te houden.”
Wat staat ons te wachten in 2026 (en verder)?
We zeggen het vaker: bij fleetkennis kijken we graag vooruit. Niet alleen naar wat er nú speelt, maar juist ook naar wat er op ons afkomt. Waar kunnen of moeten we op voorsorteren? Jeroen en Douwe delen hun overdenkingen voor de toekomst:
Wat gebeurt er met de WPM-data?
Jeroen: “Alle bedrijven met 100 of meer medewerkers hebben nu netjes hun eerste WPM-cijfers aangeleverd. Maar wat doet Europa – en de Nederlandse overheid – straks met al die data? Worden de uitstootcijfers per organisatie straks vergeleken, openbaar gemaakt of als basis gebruikt voor toekomstige belastingmaatregelen? Het is nu nog koffiedik kijken.”
Eerste grote vervangingsgolf laadinfra komt eraan
Douwe: “Veel laadpalen uit het einde van de jaren ‘10 draaien nog op verouderde netwerken zoals 2G of 3G, die zeer binnenkort uitgefaseerd gaan worden, waarmee ze praktisch onbruikbaar worden. Die laadpalen hebben hun langste tijd gehad…”
Beheer van laadinfrastructuur wordt een dagtaak op zich
Jeroen: “En dan hebben we het nog niet eens over de bijbehorende hostingabonnementen. Of over de vraag: van wie is die paal eigenlijk bij het overstappen van leasemaatschappij? Het beheer van laadinfrastructuur vraagt om structuur en kan zomaar eens een dagtaak worden.”
Transparantie laadtarieven: we zijn er nog lang niet
Douwe: “Bij een tankstation zie je van afstand wat je betaalt per liter. Bij een laadpaal? Tja, goede vraag… Starttarieven, idle fees, roamingkosten; het is vaak een ondoorzichtige mix. Wie niet oplet, betaalt al snel meer dan nodig is. Er zijn wel apps waarmee je laadtarieven kunt vergelijken, maar die worden niet of nauwelijks gebruikt. EV-rijders zonder eigen laadpaal rijden in de praktijk zelden een blokje om voor een goedkoper laadtarief – simpelweg omdat het onpraktisch is of omdat ze niet weten waar ze moeten zoeken. En dat terwijl de verschillen serieus kunnen oplopen, zelfs binnen dezelfde wijk. Anders dan bij tanken – waar je als werkgever vaak wel afspraken maakt over bijvoorbeeld niet langs de snelweg tanken – zie je dat soort richtlijnen bij laden eigenlijk nog nauwelijks. Terwijl het juist daar wél loont om duidelijke kaders te stellen.”
Grote batterijen zijn géén betere oplossing
Jeroen: “Voor veel berijders klinken EV’s met een actieradius van ± 800 kilometer als dé oplossing voor het tegengaan van laadstress. Maar die wens komt met haken en ogen. Een grotere actieradius vraagt immers ook om grotere batterijpakketten – wat weer resulteert in zwaardere auto’s. Dat betekent niet alleen een hoger verbruik en langere laadtijd, maar ook hogere kosten: zwaardere voertuigen vallen namelijk in een hogere gewichtsklasse voor de MRB. Daarnaast blokkeren ze openbare laadpalen langer en worden de piekmomenten op het net dus lastiger te managen. In een land als Nederland – met relatief kleine afstanden en een fijnmazige laadinfrastructuur – levert een kleinere batterij in combinatie met slim laadgedrag vaak een efficiëntere én goedkopere oplossing op.
Hervorming van het autobelastingstelsel?
Douwe: “Het demissionaire kabinet heeft de eerste contouren gepresenteerd voor een hervorming van het autobelastingstelsel. Daarbij wordt gesproken over een mogelijke tenaamstellingsbelasting, een motorrijtuigenbelasting op basis van voertuigoppervlakte en een vorm van betalen per kilometer. Wat dit betekent voor mobiliteitsbeleid binnen organisaties? Dat is op dit moment nog onduidelijk. Wat de exacte overheidslijn wordt, is gezien de politieke situatie nog onzeker – maar één ding is duidelijk: werkgevers doen er goed aan om nú al na te denken over een bredere, flexibelere mobiliteitsmix. De tijd van leaseauto’s als vanzelfsprekendheid lijkt voorbij, helemaal als dit doorzet.”
fleetkennis houdt je op de hoogte
Of je nu linksaf afslaat richting een toekomstbestendig laadbeleid of rechtdoor naar rapportageverplichtingen volgens het boekje: het is prettig als er iemand naast je zit die de route goed kent. Bij fleetkennis helpen we je graag vooruit met helder advies en praktische oplossingen. Een keer vrijblijvend met ons sparren? Bel 085-2100596 voor meer informatie.