contact
terug naar overzicht

de automotive en fleetmarkt: wat bracht 2022 en wat brengt 2023?

31 januari 2023

De automotive en fleetmarkt zijn volop in beweging. In dit artikel blikken we terug op de belangrijkste marktcijfers en mobiliteitsontwikkelingen van het afgelopen jaar. Ook delen we de vooruitzichten voor 2023. Lees snel verder.

2022 in rewind

Voor de automotive was 2022 een jaar van uitersten. De ontwikkelingen op het wereldtoneel zijn sterk met elkaar verweven en het blijkt eens temeer hoe weinig invloed je kunt uitoefenen op die processen. De grootste opvallendheden:

  • Vertraagde leveringen. Boven op de chiptekorten speelde ook de oorlog in Oekraïne – waar nogal wat auto-onderdelen worden geproduceerd – de automotive parten. Veel berijders kregen het afgelopen jaar dan ook te maken met vertraagde leveringen;
  • Sterk gestegen brandstof- en elektriciteitstarieven. De prijzen van brandstof en elektriciteit gingen in 2022 door het dak. Het kabinet trok aan de handrem door een belastingverlaging voor brandstof af te kondigen, die ook nu nog van kracht is (daarover later meer);
  • Bestelprocessen ingewikkelder. Door langere levertijden waren tussentijdse prijsverhogingen aan fabrikantzijde geen uitzondering. Dit legde de nodige druk op het operationeel beheer. Zo nam het bestelproces meer tijd in beslag. Om de impact voor onze klanten en hun berijders zo laag mogelijk te houden, hebben we meermaals met klanten en ketenpartners om tafel gezeten om (desnoods) per dossier een passende oplossing te vinden. Ook lieten we indien nodig leasecontracten van auto’s herberekenen, zodat de expiratie van de ‘oude’ leaseauto beter aansloot op de levering van de nieuwe.

Kijkend naar het gehele Nederlandse wagenpark in 2022, dan vallen er twee zaken op:

  • Groei EV’s niet te stuiten. We zien dat elektrisch rijden aan een heuse opmars bezig is. Dit is in lijn met de afgelopen jaren. Landelijk gezien hebben EV’s flink terrein gewonnen van de vloot benzine- of dieselmotorvoertuigen. De groei is imposant; waren er halverwege 2022 in totaal 282.185 elektrische voertuigen geregistreerd bij de RDW, op 2 januari 2023 was dit aantal al gestegen tot 343.677.
  • Tesla Model 3 blijft op de EV-troon. De RVO heeft de meest voorkomende elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen in kaart gebracht. In de categorie BEV staat de Tesla Model 3 fier aan kop met 42.299 exemplaren, gevolgd door de Kia Niro (19.198). Dit betreft cumulatieve cijfers. De meest voorkomende PHEV is nog altijd de Mitsubishi Outlander.

In de nieuwverkoop van personenauto’s was er in 2022 een interessante verschuiving gaande:

  • Duits-Koreaans onderonsje. Uit de RDC/CARmonitor kunnen we opmaken dat er afgelopen jaar 312.129 nieuwe personenauto’s zijn geregistreerd. Opvallend is dat Volkswagen qua autoverkoop na 17 jaar dominantie nu genoegen moet nemen met de tweede plaats. Kia verkocht 30.036 personenauto’s, Volkswagen 25.993.

Zoomen we in op autoleasing, dan valt het volgende op:

  • Kia mag zich eveneens leasekoploper noemen. Ook in de autoleasing heeft Kia de koppositie gepakt met in totaal 17.100 nieuwe leaseregistraties. Door het succes van de 208 (7.086 registraties) mag Peugeot zich runner-up noemen. Volkswagen completeert de top 3.

Fast-forward 2023

En de vooruitzichten voor dit jaar? We hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet:

  • Meer keuze in EV’s. Vanwege leveringsproblemen waren deze modellen afgelopen jaar nog niet op de weg te vinden, maar in 2023 zal het EV-aanbod uitbreiden met onder meer de Hyundai Ioniq 6, Opel Astra Electric, Lexus RZ 450e en Toyota Bz4X. Ook de eerste volledig elektrische Jeep (Avenger) verschijnt dit jaar op de markt;
  • Nieuwe automerken betreden de markt. De merken Nio en BYD (Build Your Dreams) – eerder al omgedoopt tot Chinese Tesla-concurrenten – brengen diverse elektrische modellen op de markt. Saillant detail: Nio hanteert een andere kijk op mobiliteit en ziet het wisselen van een lege accu als hét alternatief voor snelladen. Hiervoor opent het merk een netwerk van accuwisselstations in Europa;
  • Fiscale veranderingen. Vooral op fiscaal vlak verandert er het nodige. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:
    • De bijtellingscap voor EV’s is met €5.000 verlaagd naar €30.000. Voor een elektrische auto tot dit plafond geldt een bijtelling van 16%, over het bedrag daarboven 22%. Met deze maatregel beoogt het kabinet de zakelijke markt meer richting goedkopere emissievrije auto’s te sturen;
    • Het kabinet heeft de belastingverlaging voor brandstof die sinds 1 april 2022 geldt verlengd tot en met 30 juni 2023. Vanaf juli gaat het tarief weer langzaam omhoog. Een tabel met tariefverhogingen vind je in dit artikel;
    • Op 1 januari is het energieplafond ingegaan voor Nederlandse huishoudens. Het energieplafond van € 0,40 per KWh is vastgesteld op een maximaal jaarlijks verbruik van 2.900 kWh. Werknemers die gebruikmaken van een thuislaadvoorziening voor woon-werkverkeer overschrijden al snel dit plafond, schreven we eerder. Het is redelijk om als werkgever de energiekosten voor thuisladen te vergoeden volgens het tarief dat in het energiecontract van de medewerkers is opgenomen. Deze aanpak kan wel fiscale gevolgen hebben. Lees meer over dit onderwerp;
    • De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is omhooggegaan. Werkgevers mogen hun werknemers nu €0,21 per kilometer belastingvrij uitbetalen. In 2024 komt daar nog €0,01 bovenop;
    • De inkomstengbelasting in box 1 is verlaagd van 37,07% naar 36,93%. Zakelijke rijders betalen hierdoor minder bijtelling voor privégebruik van hun zakelijke leaseauto.

En binnen fleetkennis?

  • We zijn verhuisd. Voor fleetkennis had 2022 intern de nodige veranderingen in petto. In mei verkasten we naar een modern kantoorpand in Houten. We zijn van een huis naar een thuis gegaan. Ondanks de thuiswerkmogelijkheid zien we dat de dagelijkse kantoorbezetting bijna 100% is;
  • We hebben onze ‘eigen vloot’ uitgebreid. Er zijn nieuwe fleetkenners aan boord gestapt. Welkom, Matthijs, Jilli-jan en Gabriëlle! Binnenkort stellen zij zich graag aan je voor;
  • We behaalden het ISO 27001-certificaat. Officieus deden we het al, maar met deze mijlpaal voldoen we nu ook officieel aan de internationale norm rondom informatiebeveiliging. Een mooie aanvulling op onze eerdere ISO 9001-certificering! Lees hier ons eerdere interview met Jiaro;
  • We investeren in efficiency. We nemen dit jaar nieuwe dataoplossingen in gebruik en stellen deze beschikbaar voor onze klanten. Hiermee zetten we een stap voorwaarts in het stroomlijnen van operationeel wagenparkbeheer. Onze persoonlijke touch blijft daarbij behouden. Voor vragen kun je ons altijd bellen en staat een fleetkenner – geen robotstem – je graag persoonlijk te woord.

fleetkennis houdt je op de hoogte

Zoals je ziet ligt er in 2023 genoeg in het verschiet. We houden je graag op de hoogte van de laatste inzichten. Sta je voor een transitie? We helpen je graag op weg met advies waar je mee vooruitkomt. Bel 085-2100596 voor meer informatie.

wellicht is dit ook interessant voor u