terug naar overzicht

Ballast Nedam: fleetmanagement is een vak

"Ballast Nedam wilde zich meer richten op haar kernactiviteiten; het realiseren van complexe publieke of commerciële bouwprojecten. Het uitbesteden van het operationeel beheer van het wagenpark, draagt daar aan bij."

Waarom wagenparkbeheer uitbesteden?

Fleetmanagement is een vak. Bij Ballast Nedam werd het wagenpark intern beheerd door meerdere medewerkers. Om de werkzaamheden naar behoren en blijvend efficiënt uit te voeren, is een gemiddelde schaalgrootte van een wagenpark noodzakelijk. Ook het blijven investeren in kennis en opleiding is van belang om voldoende inzicht en goede controle te houden op het wagenpark qua beheer. Deze situatie wijzigde bij Ballast Nedam en het sloot niet langer aan bij de visie van Ballast Nedam, die zich meer wilde richten op haar kernactiviteiten en dat is het realiseren van complexe publieke of commerciële bouwprojecten. Daarnaast waren er significante ICT gerelateerde investeringen noodzakelijk om het wagenparkbeheer te blijven uitvoeren, aldus Jeffrey Hoffmann (Bedrijfsdirecteur bij Ballast Nedam Materieel B.V.).

 

Jeffrey Hoffmann: “In de gesprekken met fleetkennis bleek dat de middelen, kennis en ervaring in huis zijn om het wagenpark vol vertrouwen in beheer te geven.

 

Waarom fleetkennis?

In de gesprekken met fleetkennis bleek dat de middelen, kennis en ervaring in huis zijn om het wagenpark vol vertrouwen in beheer te geven. In de afgelopen jaren zijn dan ook meerdere efficiencyslagen gemaakt en is er overzicht en inzicht gecreëerd. Naast het reguliere beheer zijn, door gebruik te maken van de goede contacten van fleetkennis in de markt, nieuwe en scherpere inkoopafspraken gerealiseerd, is er structuur aangebracht in het leasebeleid en is er geprofiteerd van het advies en meedenken bij de inzet van nieuwe leaseauto’s en specifiek de bedrijfswagens.

Meer dan operationeel beheer

Veiligheid is een van de kernwaarden van Ballast Nedam waar veel aandacht aan besteed wordt. Ook voor fleetkennis is hier een rol weggelegd. De montage van een snelheidsbegrenzer en SafeDrivePod, dragen bij aan de rijveiligheid van de berijders. Een mooi neveneffect is de afname van het aantal verkeersboetes. En als er dan toch een ongeval plaatsvindt waarbij een van de auto’s betrokken is, zijn er altijd een EHBO-pakket en brandblusser aan boord.

wat is het resultaat?

  • Scherpere inkoopafspraken
  • Nieuw leasebeleid
  • Overzicht en nieuwe inzichten
  • Lagere schadelast
  • Veiligheid