terug naar overzicht

de weg van de minste kosten bij schade

3 september 2020

Al jaren beheert fleetkennis het wagenpark van Ballast Nedam: een toonaangevend bouw- en ontwikkelingsbedrijf. Zij klopten destijds bij ons aan, omdat zij zagen dat we de middelen, kennis en ervaring in huis hebben om hun wagenpark onder onze hoede te nemen. Ballast Nedam is altijd bezig met efficiëntie en operationele uitmuntendheid en daar sluiten wij graag bij aan.

De uitdaging van Ballast Nedam

Ballast Nedam heeft meer dan 2.000 werknemers in dienst waar zo’n 1.000 voertuigen voor nodig zijn. Een deel van het personeel is operationeel werkzaam en moet op tijd op de werkplaats verschijnen om vertragingen in het proces te voorkomen. Tel daarbij op dat bouwplaatsen vaak lastig te bereiken zijn en dat er regelmatig schade wordt gereden.

Ze zeggen weleens: door schade en schande wordt men wijs. Het stukje ‘schade’ gaat hier zeker op. Het afhandelen van schade en reparaties verliep moeizaam. Een belletje hier, een e-mail daar en constant contact tussen chauffeur, wagenparkbeheerder en schadehersteller. De chauffeur reed naar een reparatiewerkplaats voor een fysieke inspectie en moest later terug om de auto daadwerkelijk te laten repareren — op een moment dat de werkplaats daar ruimte voor had. Logisch, maar wel lastig: Ballast Nedam kon op die manier niet vooruitplannen. Het resultaat? Dure stilstand van de wagen, werk dat bleef liggen en ondoorzichtige reparatiekosten. Tijd om op de rem te trappen, zo dachten Ballast Nedam en fleetkennis.

De oplossing: Fixico

Samen met Ballast Nedam zochten we naar een manier om de schadebehandeling te verbeteren. We kwamen in contact met Fixico: het grootste platform voor autoschadeherstel in Nederland, Duitsland en België. Dankzij hen is het makkelijker dan ooit om een geschikt herstelbedrijf te vinden én bespaart Ballast Nedam op de herstelkosten.

Dit is hoe het werkt:

  1. chauffeurs van Ballast Nedam melden ter plaatse hun schade — al binnen enkele minuten is dat voor elkaar, inclusief foto’s en een korte beschrijving
  2. binnen 24 uur bevestigt de chauffeur de ophaallocatie en plant hij of zij de reparatie in op basis van de eigen beschikbaarheid
  3. zodra de schade is gemeld, ontvangen wij de eerste melding en kijken we in een digitale omgeving mee om alles in goede banen te leiden

Dankzij Fixico is het gelukt om het reparatiebeheer van begin tot eind te digitaliseren. Een innovatieve oplossing die de doorlooptijd en reparatiekosten van Ballast Nedam verlaagt én de tevredenheid van ons allemaal verhoogt.

 

Lees ook → Ballast Nedam: fleetmanagement is een vak

Wil jij ook de schadekostenpost aan banden leggen?

Je ziet: inmiddels weten we, zelfs voor een grote zakelijke vloot zoals die van Ballast Nedam, de weg te vinden naar een manier om de kosten door schade te verlagen. Sta jij voor een vergelijkbare uitdaging of heb je een ander mobiliteitsvraagstuk dat je ons wil voorleggen? Neem dan contact met ons op!

wellicht is dit ook interessant voor u