contact
terug naar overzicht

fleetkennis test elektrische motorscooter BMW CE 04

7 mei 2024

Vanuit BMW Oostland hadden we het genoegen om kennis te maken met een innovatie vanuit BMW Motorrad: de BMW CE 04. Deze motorscooter is volledig elektrisch en leent zich daardoor op papier goed om vlot en emissieloos door de stad te manoeuvreren. Om dit in de praktijk te toetsen, voelde fleetkenner Willem deze nieuwe BMW aan de tand.

Karakteristieke verschijning

Zo op het eerste gezicht is de CE 04 een bijzonder frisse verschijning. De motorscooter heeft een futuristisch aanzien en valt tevens op door zijn lange wielbasis. Een motorscooter met een duidelijk eigen karakter die zeker opvalt tussen andere stadsvoertuigen.

Het is in het begin even zoeken hoe deze motor precies werkt, daar je hem niet direct kunt vergelijken met een reguliere motor. Maar eenmaal vertrouwd met de instrumenten lijkt het alsof je er al jaren op rondrijdt.

Dynamische en comfortabele rijervaring

Onderweg merk je dat de motorscooter stabiel en comfortabel op de weg ligt. De relatieve grootte van de CE 04 verdwijnt qua gevoel direct door de verrassende behendigheid. De motorscooter is zeker binnen stedelijke omgevingen vlot te noemen, waardoor je makkelijk je weg door het verkeer baant.

De diverse rijmodi geven een dynamisch geheel aan de ervaring. Zo geeft de ecomodus een voorspelbaar rijgedrag en vergt de dynamische modus meer van de behendigheid van de berijder. Ook is er een regenmodus, wat prettig is in vochtige condities, maar niet direct hoeft te worden ingeschakeld, daar de motorscooter zijn weg wel weet met een nat wegdek.

Kleine kanttekeningen

Op de snelweg is de CE 04 iets minder in zijn element. Je merkt toch dat hij dan vermogen/koppel te kort komt. Dit komt doordat hij gelimiteerd is tot 120 km/h, wat in praktijk 110 km/h lijkt. Dit is echter gebruikelijk bij een motorscooter.

Ook zijn er een aantal onhandigheden die in contrast staan met de ervaring tot dusver. Zo is het opbergen van de helm in de motorscooter vaak wel mogelijk, maar dan is er geen plek meer voor de laadkabels. Dit blijkt in de praktijk toch wat onhandig.

Verder is de actieradius van de BMW vrij laag. Een volle batterij brengt je volgens de indicatie slechts 100 km ver. Heb je tegenwind of iemand achterop? Dan is dit aanzienlijk minder.

Positieve punten

De CE 04 laadt daarentegen wel snel op. Aan een reguliere laadpaal is deze binnen een uur weer vol. Gebruik je de 220 volt oplader die erbij wordt geleverd, dan krijg je dit binnen 3,5 uur voor elkaar.

Twee andere noemenswaardige features zijn de achterruitrijversnelling, die het manoeuvreren makkelijk maakt, zo ook het eenvoudig te bedienen en te koppelen multimediasysteem.

Positieve punten

Kortom, we hebben genoten van de BMW CE 04: een verrassend prettige motorscooter en een strakke verschijning in het straatbeeld. Voor gebruik in en rond steden heb je met een vanafprijs van 13.900 euro een comfortabele en stabiele eyecatcher.

wellicht is dit ook interessant voor u