terug naar overzicht

goed voorbereid op e-vakantie

23 augustus 2019


De dagen worden langer en het zomerseizoen is in volle gang. Het is voor veel Nederlanders dé periode om op vakantie te gaan. Velen trekken er met de (lease)auto op uit. Maar jij hebt een elektrisch model en de actieradius is beperkt. Waar kan ik laden? En met welke pas? Dit zijn vragen die elektrische rijders zich zoal stellen. Gelukkig is het zeker niet onmogelijk om met je elektrische auto naar het buitenland te gaan. Integendeel. Het vergt alleen wat specifieke voorbereiding, zo zegt ook de ANWB.

Niet alle Europese landen hanteren dezelfde laadinfrastructuur. Hier lees je hoe het werkt in populaire Europese autovakantielanden.

België en Luxemburg | Passen van grotere providers als Eneco en NewMotion worden er geaccepteerd. Blue Corner is één van de grotere aanbieders waar je de accu van jouw elektrische auto kunt opladen. Met de handige app kun je onder andere bekijken welke laadpaal beschikbaar is, tarieven en laadsnelheden raadplegen en je laadsessies starten en stoppen. Voor wie vaker in België rijdt, kan het interessant zijn een laadpas aan te vragen.

Duitsland | Bij onze oosterburen werken veel laadvoorzieningen via een app van de desbetreffende provider. Ook hier is NewMotion vertegenwoordigd. Installeer deze app voordat je vertrekt en meld je aan. Andere laadpalen activeer je met een laadpas, maar niet alle passen worden geaccepteerd. Daarom doe je er goed aan te zorgen voor een extra laadpas met brede Europese dekking.

Frankrijk | Waar we in Nederland de Mennekes Type 2 stekker kennen, wordt in Frankrijk bij sommige laadpalen gebruik gemaakt van een Type 3 connector. Je kunt natuurlijk de juiste kabels bestellen, maar je kunt onderweg ook kiezen voor een snellader die wel is voorzien van een Type 2 aansluiting. En als er geen laadpunt beschikbaar is, kun je altijd nog ’s nachts via netstroom laden. KiWhi is één van de grootste providers. Wie voor dit netwerk een laadpas wil aanvragen, moet dat op tijd doen. De verzendtijd is namelijk wat langer.

Oostenrijk | Hier mag je op bepaalde trajecten met een elektrische auto sneller rijden dan het andere verkeer. Zoals in milieuzones. De maximumsnelheid voor elektrische auto’s is hier 130 km/u in plaats van 100 km/u. Maar of dit aan te bevelen is, laten we in het midden. Er zijn meerdere voordelen te benoemen van elektrisch rijden in Oostenrijk. Zo wordt de laadinfrastructuur steeds verder uitgebreid. Ook parkeert de elektrische auto hier op veel plaatsen gratis.

Scandinavië | Elektrisch rijden is in Noorwegen extra aantrekkelijk. Je mag er namelijk gratis parkeren en je betaalt geen tol. Gebruik hier ook gerust de busbaan om files te vermijden. Langs de hoofdwegen vind je er om de 25 kilometer een (gratis) laadvoorziening. Rijden in Zweden vergt wat meer voorbereiding. De laadinfrastructuur is er vooral in het noorden namelijk wat beperkt.

Groot-Brittannië | Hoewel de laadinfrastructuur hier sterk uitbreidt, kun je er niet overal met dezelfde laadpas terecht. Verschillende aanbieders hebben hun eigen pas geïntroduceerd. Met je elektrische bolide naar de Britse Eilanden is wat ons betreft tot nu toe een no-go.

De meeste kilometers uit je accu

Als elektrische rijder heb je te maken met een beperkte actieradius. Natuurlijk wil je graag de meeste kilometers uit je accu halen. Controleer daarom voor vertrek de bandenspanning. Tijdens het rijden doe je er goed aan geleidelijk te remmen, het gebruik van airconditioning te beperken en met gepaste snelheid te rijden.

Weten in welke mate airconditioning, verwarming en snelheid invloed hebben op je actieradius? Renault heeft hiervan een goed rekenvoorbeeld.

Met deze tips ga je goed voorbereid met je elektrische auto naar het buitenland. Maar we hebben er nog meer die we graag met je delen. Heb je behoefte aan een partij die meedenkt over mobiliteit en hoe je dit zo efficiënt mogelijk inzet in jouw organisatie? Neem contact met ons op en we gaan graag met je in gesprek.

wellicht is dit ook interessant voor u