contact
terug naar overzicht

Prinsjesdag 2021: profiteer dit jaar nog van gunstigere regelingen

22 september 2021

Het is vaste prik op de derde dinsdag van september: om 15:15 uur zitten we klaar om ons een weg te banen door de Miljoenennota, het belastingplan en alle bijlagen. Doordat we te maken hebben met een demissionair kabinet dat geen grote besluiten mag nemen, was de verwachting dat er niet al te veel veranderingen bekend zouden worden gemaakt. Maar één ding viel meteen op en daar plaatsten we meteen iets over op LinkedIn: de bijtelling.

Elektrisch rijdend Nederland levert in

Volgens verschillende leasemaatschappijen en dealers leek het erop dat er goed nieuws kwam voor elektrisch rijdend Nederland: de bijtelling zou namelijk 12% blijven. Niets is minder waar. In werkelijkheid blijkt nu dat het eerder opgevatte plan om de korting van 10% naar 6% op de bijtelling af te bouwen wél gewoon doorgaat. Per 1 januari 2022 is de bijtelling voor elektrische voertuigen geen 12% meer, maar 16%.

Bijtelling en bijbehorende cap

Dan is er natuurlijk ook nog de cap. De korting op de bijtelling is geldig over een maximumbedrag: de bijtellingscap. Volgens eerdere plannen zou die cap tot en met 2025 hetzelfde blijven: €40.000. Ook hier besloot de overheid een andere weg in te slaan. De cap verlaagt vroegtijdig in twee stappen verder. Namelijk naar €35.000 per 1 januari 2022 en €30.000 per de eerste dag van 2023. Met het verlagen van deze bijtellingscap probeert het kabinet de zakelijke markt meer richting goedkopere emissievrije auto’s te sturen. Dat zou de aansluiting op de tweedehands markt ook moeten verbeteren.

Meer verkopen nulemissievoertuigen verwacht

De berijder gaat er dus fiscaal niet op vooruit, maar achteruit. De reden? Naar schatting stijgt het aantal verkopen van nulemissievoertuigen in de periode 2022-2025 enorm — 77.000 bolides meer dan dat in het Klimaatakkoord stond. Die kosten vallen dus ongeveer 572 miljoen euro hoger uit. De maatregelen met betrekking tot de bijtelling trekken dat een beetje recht. Dat levert naar verwachting 330 miljoen euro op.

Subsidies zoals MIA, VAMIL en Emissieloze Bedrijfsauto’s verruimd

Dan blijft er nog een gat van 242 miljoen over om te dichten. Daar trekt de regering een pot van 600 miljoen euro voor open. Diezelfde pot gebruiken ze ook voor het verruimen van subsidies zoals MIA en VAMIL-regelingen. Ook voor de subsidieregeling voor Emissieloze Bedrijfsauto’s komt meer budget beschikbaar. Het kabinet werkt de precieze invulling van de subsidiebedragen in de komende periode uit. Goed nieuws dus!

Gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten

Om de pijn voor berijders toch iets te verzachten, komt er een gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten. Goed nieuws volgens ons, want ook niet verplaatsen is een vorm van mobiliteit. Tegenover de kosten van de invoering van de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten staat een daling van de reiskosten. Maar een combinatie kan natuurlijk ook voorkomen. Werk je op een dag deels thuis en reis je ook naar een andere plek dan je vaste werkplek, zoals een afspraak bij een klant? Dan mag je zowel thuiswerk- als reiskostenvergoeding toepassen.

Openbaar vervoer krijgt ook steuntje in de rug

Om het mobiliteitspalet zo volledig mogelijk te maken, is ook het openbaar vervoer niet vergeten. Tijdens de coronacrisis kende de overheid al 2 miljard toe als beschikbaarheidsvergoeding. Zo kan het ov toch volgens de dienstregeling blijven rijden, ondanks de teruggelopen reizigersaantallen.

Meer weten over wat de Prinsjesdag-plannen voor jouw organisatie en mobiliteit betekenen?

Heb je vragen over de plannen, kan je wel wat extra uitleg gebruiken of wil je samen nog eens goed kijken naar je mobiliteitspakket? Neem dan contact op met je vaste contactpersoon binnen fleetkennis of bel 085-2100596. Wij helpen je graag verder!

wellicht is dit ook interessant voor u