contact
terug naar overzicht

Tesla bestellen: hier houd je rekening mee

8 oktober 2020

De Tesla is een populaire leaseauto. Snappen we: het belastingvoordeel is interessant en het zijn, ondanks dat er over smaak niet te twisten valt, mooie bolides. Het elektrisch rijden is in opkomst en Tesla is net even wat anders. Dat geldt ook voor het bestelproces.

Voor de berijder is het telkens weer een feestje: het uitzoeken van een nieuwe auto. Je laat de leasecalculator erop los en je weet het zeker: dit keer moet het een Tesla worden. Als jouw wagenparkbeheerder vinden wij jouw beste deal en zorgen we er samen met de leasemaatschappij en dealer voor dat alles netjes op elkaar is afgestemd. Bij Tesla gaat het anders. Er komt geen dealer aan te pas, levertermijnen zijn variabel en deze snelle auto’s zijn soms te snel: er is dan geen rekening gehouden met de einddatum van het huidige leasecontract. Wat te doen als het ‘oude’ en het nieuwe leasecontract elkaar overlappen?

Het bestellen en uitleveren bij Tesla

Normaal houden alle partijen elkaar op de hoogte tijdens het hele proces. Je bestelt de auto, die fabriceren ze en er ligt een datum vast waarop je de auto in ontvangst neemt.
Dat is, normaal gezien, de datum waarop je huidige leasecontract eindigt. Tesla communiceert alleen met de berijders en verdeelt de bestelde auto’s in willekeurige volgorde. Zo kan het gebeuren dat je al een nieuwe auto hebt, voordat je huidige leasecontract is afgelopen. En met voortijdige beëindiging zijn kosten gemoeid. Nu denk je misschien: nou, dan wachten we toch even met het accepteren van de auto? Dat kan, maar houd er dan wel rekening mee dat je het hele proces weer opnieuw moet starten en dat Tesla jouw bestelde auto aan iemand anders toewijst, waardoor levering op het gewenste moment misschien in gevaar komt. Niet onoverkomelijk, maar wel goed om te weten.

Ook goed om te weten: je huidige auto achterlaten bij Tesla kan niet. Daar is zowel in Tilburg als in Amsterdam geen ruimte voor. De locaties zijn ook slecht bereikbaar met het openbaar vervoer, dus we raden je aan je Tesla op te halen met iemand anders en daarna je ‘oude’ leaseauto in te leveren bij een inleverpunt van jouw leasemaatschappij. Doe dit uiterlijk de dag na het ophalen van je Tesla, dan voorkom je dubbele kosten.

Tips als jouw Tesla eerder geleverd wordt dan dat je contract afloopt

Overkomt het jou dat je Tesla al klaarstaat, voordat jij en je contract daar klaar voor zijn? We snappen dat het verleidelijk is om de wagen meteen uit te proberen. Maar…

  • accepteer de auto niet als je het er niet mee eens bent om extra kosten te voorkomen
  • neem contact op met fleetkennis voordat je iets doet en leg de situatie uit: dit is mij overkomen, we hebben de afspraken gemaakt — wat is nu het beste om te doen en hoe gaan we met de kosten om?

Tesla-tips voor tijdens het rijden

Heb je je Tesla opgehaald en ben je er helemaal content mee? Dan zijn er nog wat dingen om rekening mee te houden:

  • superchargers mag je gebruiken, ook al liggen de kosten hoger dan het laden thuis of op kantoor, maar let op: het is niet te verrekenen met de laadpas van je leasemaatschappij
  • koppel dus een eigen betaalmiddel aan je Tesla-account en houd er rekening mee dat het vaak geen ‘company creditcard’ mag zijn
  • wil je de gemaakte kosten declareren, dan doe je dat via de website van de laadpas en weet dat alleen declaraties met een specificatie goedkeuring wegdragen
  • Tesla is scherp op uitstaande betalingen en dreigt je Tesla-account af te sluiten als je niet op tijd betaalt
  • onderhoud of reparaties werken ook net iets anders: via je Tesla-account verzoek je om hulp, maak je een afspraak of vraag je om het op afstand oplossen van een storing, waarna Tesla je direct helpt, doorverwijst naar een eigen servicecenter of een van hun monteurs komt er plaatse

Heb je liever dat wij even met je meekijken?

Natuurlijk helpen wij je ook graag — in zulke en andere gevallen. In dit geval nemen we bijvoorbeeld contact op met de leasemaatschappij en gaan we in gesprek om te kijken of er flexibele oplossingen mogelijk zijn. Mocht je in deze situatie komen, laat dan vooral van je horen door contact op te nemen met je vaste contactpersoon bij fleetkennis.

PS Meer lezen over een elektrisch wagenpark en hoe we dat aanpakken?

wellicht is dit ook interessant voor u