contact
terug naar overzicht

al 10 jaar onderweg als wagenparkbeheerder: dit is de veranderende koers

10 juni 2020

De weg van de wagenparkbeheerder is in de afgelopen jaren niet rechttoe rechtaan gebleken. Dit zijn de belangrijkste veranderingen, trends én een blik op de toekomst.

Wat tien jaar geleden met een prachtig plan aan de keukentafel begon, is uitgegroeid tot een wagenparkbeheerder die verrast, ontzorgt en samenwerkt. De weg van de wagenparkbeheerder is in de afgelopen jaren niet rechttoe rechtaan gebleken — we hebben drempels genomen, beren op de weg gezien, en tegelijkertijd genoten van alles om ons heen.

De kosten van een wagenpark vormen voor veel organisaties een groot deel van de totale kosten, soms tot wel 30%. Zo’n post verdient de nodige aandacht, zeker als je beseft dat goed wagenparkbeheer een belangrijke schakel kan zijn voor een succesvolle bedrijfsvoering. Dat besef ontstond steeds meer. En dat is waar wij om de hoek kwamen kijken: bedrijven helpen het wagenpark zo goed mogelijk te beheren, tegen zo laag mogelijke kosten. We zijn begonnen als smeermiddel tussen organisaties en leasemaatschappijen. Als waakhond, omdat veel leveranciers om uiteenlopende redenen niet altijd transparantie bieden. We hadden maar één missie: de beloftes van leasemaatschappijen waarmaken. Inmiddels zijn en doen we zo veel meer dan dat.

10 jaar wagenparkbeheer, dat is niet rechttoe rechtaan

De afgelopen tien jaar gebeurde er een hoop. Van ‘ons’ mannelijke voetbalteam in de WK-finale, Willem-Alexander die de troon overnam van zijn moeder Beatrix en de oranjevrouwen die het EK winnen. Waar tien jaar geleden een elektrisch voertuig (EV) 100 kilometer ver kwam, rijden we nu met Tesla’s naar Spanje. En ook de wondere wereld van het wagenparkbeheer stond niet stil.

Een paar van onze highlights:
• vanaf 2015 zijn we betrokken bij de elektrificatie van het eerste grote wagenpark
• we maakten de trend mee waarin het beheer van grotere wagenparken meer werd uitbesteed
• het verzamelen van data en het sturen op juiste data wordt steeds belangrijker zien we — zeker als de klant gebruikmaakt van verschillende leveranciers.

Al met al zien we dat organisaties wagenparkbeheer véél serieuzer nemen dan tien jaar geleden. En dat is natuurlijk een ontwikkeling die wij enorm toejuichen.

fleetkennis anno 2020: de draaiende motor achter jouw wagenpark

Tien jaar verder en dus ook tien jaar meer ervaring. Tien jaar vol vertrouwen van onze klanten — groot of klein, allemaal even belangrijk voor ons. Inmiddels staat er ruim vijftig jaar ervaring op de teller en hebben we op elk mobiliteitsvraagstuk een antwoord. Je krijgt advies over nieuwe marktontwikkelingen en hoe je daar effectief op inspeelt. Met gedetailleerde rapportages zie je in één oogopslag of je gas bij kan geven of op de rem moet trappen. Of het nu gaat om wagenparkbeheer, consultancy, interim of mobiliteitstransitie: we zijn altijd persoonlijk, klantgericht en flexibel. Samen naar gedeeld succes, dat is ons doel.

De meest recente koerswijziging

Wat momenteel erg opvalt, is dat de focus van leasemaatschappijen verschuift. Waar zij eerder, met uitgebreide driverdesks, het aanspreekpunt waren voor vragen over brandstofpasjes en winterbanden, regelen de berijders dit nu veelal online. De oude, vertrouwde persoonlijke dienstverlening van de leasemaatschappij is niet langer haalbaar. Door deze efficiencyslag merken we dat steeds meer berijders ons bellen en onze operationele taken toenemen. Is dat erg? Helemaal niet. We denken alleen wel dat het goed is om duidelijk te zijn over wie wat doet in de keten. Natuurlijk kunnen en willen wij ook een hoop vragen beantwoorden, maar dat is niet iets waar wij primair voor opgesteld staan. Veel liever trekken wij samen op en maken wij gebruik van de expertise die bij de leasemaatschappijen aanwezig is. Dat is niet alleen prettig voor ons als wagenparkbeheerder, het helpt ook zeker de berijder sneller op weg.

Wat gaat de toekomst ons brengen?

We hebben geen glazen bol, maar zijn wel toekomstgericht. Kijken we niet alleen tien jaar terug, maar ook tien jaar verder, dan zien wij dit voor ons:
• verdere elektrificatie van de wagenparken
• toename van het gebruik van bredere mobiliteit, omdat wij denken dat het thuiswerken populair blijft en we massaal verschillende manieren van vervoer gaan proberen
• verschuiving van het beheren van voertuigen naar het managen en centraal stellen van de behoefte van de individuele medewerker
• veranderende mobiliteitsbehoefte als de bijtelling van de leaseauto kilometergerelateerd wordt
• meer meten, meer weten, meer gerichter sturen op de mobiliteitsvormen en -kosten

Hoe is jouw weg voorwaarts?

Wij hebben geen banden met leveranciers en laten ons niet aan banden leggen. Dus, ben jij al voorbereid op het extra werk dat op het bordje van je eigen of in-house wagenparkbeheerder komt te liggen? Als je het wil uitbesteden: we helpen je graag op weg, om daar ook te blijven. We zijn in noodgevallen zelfs 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar en vinden altijd de beste oplossing voor jouw mobiliteitsvraagstuk. Ideaal voor organisaties voor wie mobiliteit een essentieel bedrijfsonderdeel is.

Mail ons op info@fleetkennis.nl, vul ons contactformulier in of bel naar 085 210 05 96.

wellicht is dit ook interessant voor u