terug naar overzicht

wat gebeurt er met de vergoeding van werkelijke reiskosten?

16 september 2021

Onlangs deelden we het nieuws dat werkgevers de vaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer voorlopig tot 1 januari 2022 mogen doorbetalen — ook als niet alle kilometers worden gereden. Mooi nieuws! Maar hoe zit het met de vergoeding van de werkelijke reiskosten?

Vergoeding werkelijke reiskosten

Aan de vergoeding van de werkelijke reiskosten verandert voorlopig niets. Het lijkt erop dat de werknemer die de eigen auto gebruikt om naar het werk of zakelijke afspraken te gaan het nakijken heeft. Deze privérijder krijgt meestal slechts 19 cent per gereden zakelijke kilometer. Een belastingvrije vergoeding die al vele jaren onveranderd is. Of de kosten voor autorijden nu hoger of lager liggen: die 19 cent is al tijden hetzelfde. Zelfs wel of niet duurzaam rijden maakt geen enkel verschil.

Meer dan de helft van de wegkilometers in het personenvervoer is werkgerelateerd. Dat betekent dat werkgevers een grote rol hebben in het verduurzamen van de mobiliteit. Bijvoorbeeld door het bedrijfswagenpark te verduurzamen en door werknemers zonder auto van de zaak op een duurzame manier te laten reizen of werken. Benieuwd hoe dat voor jouw organisatie kan? Neem dan contact met ons op!

Zal de overheid ook nog een duit in het zakje doen?

Een verdubbeling van de onbelaste reiskostenvergoeding — van 19 naar 38 cent per kilometer — zou niet alleen een veel reëlere vergoeding zijn, het geeft ook een boost aan het verschonen en verduurzamen van de Nederlandse wagenparken. Een verhoogde reiskostenvergoeding geeft werknemers de kans om een duurzamer vervoersmiddel te rijden. Het mobiliteitsmes snijdt zo mooi aan twee kanten: een hogere aftrekpost voor de werkgever en een mooi middel om de niet-leaserijders een handje de duurzame richting op te helpen. Het zijn de keuzes die werkgevers en werknemers maken die een belangrijke sleutel vormen tot het verlagen van onze CO2-uitstoot.

Hoe zijn de vergoeding voor reiskosten en de mobiliteit bij jouw organisatie geregeld?

Heb jij alle mogelijkheden al onderzocht of ingezet om de reiskosten voor zakelijke reizen of woon-werkverkeer te optimaliseren? Benutten jullie de fiscale mogelijkheden al volop? En ben jij er al klaar voor om vanaf 2022 — dat is sneller dan je denkt — aan de verplichtingen te voldoen die in het Klimaatakkoord staan?

De ‘normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit’ is onderdeel van het Klimaatakkoord en geldt voor werkgevers met minimaal 100 werknemers. Het kabinet verlangt van grote werkgevers dat zij de CO2-uitstoot die ontstaat door het reisgedrag van werknemers gaan monitoren en uiteindelijk verminderen.

Hulp nodig bij mobiliteit(skosten?)

fleetkennis helpt je graag bij het maken van keuzes op het enorme wegennet van regelgeving, de vele aanbieders en beheersing van mobiliteitskosten. Meer hierover weten of heb je andere vragen over je mobiliteit? Laat het ons weten, dan loodsen we je naar de juiste bestemming!

wellicht is dit ook interessant voor u