terug naar overzicht

het wel en wee van WLTP: de volgende fase komt eraan

1 mei 2020

De volgende fase van de WLTP-meetmethode is in aantocht. Sinds september 2019 geldt de WLTP voor alle nieuw verkochte auto's en in juli 2020 introduceert de overheid een nieuwe bpm-tabel. Alle extra opties waarmee je je nieuwe auto uitrust, hebben invloed op de CO2-uitstoot en daarmee op de bpm en de autoprijs. Wat betekent dit concreet?

Vanaf 1 juli 2020 staat de uitlaatgasemissie per model niet langer vast, maar is het variabel. Wil je een auto met extra opties bestellen, dan stijgt vanaf de zomer je CO2-uitstoot. De CO2-uitstoot wordt niet écht hoger, maar de meetmethode kijkt in de nieuwe fase naar de uitvoering van de auto en niet alleen meer naar het model.

Een voorbeeld: je bestelt een auto die volgens de meetmethode standaard 104 gram CO2-uitstoot geeft. Daarbij bestel je een schuifdak dat zorgt voor een extra CO2-uitstoot van 4 gram. Je totale uitstoot stijgt dan tot 108 gram. Kortom: hoe meer opties, hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de bpm en hoe hoger de leaseprijs. De verwachting is dat de CO2-uitstoot gemiddeld met 15 gram per auto toeneemt. Heb je een CO2-plafond en of leasebudgetten in je mobiliteitsregeling? Dan kijken wij graag samen of hier aanpassingen nodig zijn.

De precieze impact voor je mobiliteitsregeling

Wij snappen heel goed dat je benieuwd bent naar wat dit voor jouw mobiliteitsregeling betekent. Navraag bij een flink aantal leasemaatschappijen en importeurs leert ons dat vrijwel alle importeurs nog niet in kaart hebben hoe ze hiermee omgaan. Een importeur is namelijk altijd vrij om de netto catalogusprijs te verlagen, waardoor de brutoprijs niet of nauwelijks stijgt. Tegelijkertijd zien wij dat met name Volkswagens flink duurder worden — met stijgingen tussen € 1.000 en € 2.000. Daarnaast zien wij dat bepaalde optiepakketten niet meer mogelijk zijn. Wat wij verwachten? Dat de meeste importeurs marktleider Volkswagen volgen.

Het coronavirus doet ook nog een duit in het zakje:
Langere levertijden en prijsstijgingen

Let op: diverse fabrieken zijn of waren dicht. Bestelde auto’s lopen daardoor vertraging op met als gevolg dat auto’s die na 1 juli 2020 geleverd worden, onder de nieuwe spelregels vallen. Dit betekent dat de leasekosten kunnen stijgen en dat de fiscale waarde voor de meeste berijders hoger uitvalt dan verwacht. Wij brengen graag in beeld om welke auto’s dit gaat en denken met je mee om hier de beste invulling aan te geven.

Ook zien wij dat de leasemaatschappijen sinds de intrede van het coronavirus aan de knoppen draaien, en dan met name die van de pricing. Wij zien prijsstijgingen van € 50 per maand per auto, want zoals je weet controleert fleetkennis elke nieuwe aanvraag. En nu extra goed. Uiteraard gaan wij in zulke gevallen in gesprek met de leasemaatschappij(en). Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de leasemaatschappijen zich aan de gemaakte afspraken houden.

Ons advies

Het is een vreemde tijd. Er staan misschien binnen het wagenpark auto’s stil of ze zijn zelfs overbodig. Wij denken heel graag met je mee. Ook over een mogelijke aanpassing van de leasebudgetten, een verhoging die je vanwege corona misschien uitstelde maar nu toch wil doorvoeren. Niets doen kan leiden tot een lager passend aanbod van auto’s voor de medewerkers. Wij trekken graag samen met je op om de beste oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar de organisatie voor staat. Onze ervaring bij en inzichten in andere wagenparken binnen onze portefeuille bieden een brede blik op de mogelijkheden die er op dit moment zijn.

Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met je vaste contactpersoon binnen fleetkennis. Wij helpen je graag verder!

wellicht is dit ook interessant voor u