contact
terug naar overzicht

fleetkennis test: op vakantie met een elektrische auto met caravan erachter

4 juni 2021

Nederland en de rest van de wereld openen steeds een beetje meer. Met de zomer in aantocht betekent dat een heerlijke zonvakantie ook weer tot de mogelijkheden behoort! Blijf je in Nederland of ga je met de auto op pad? Voor de mensen die met een elektrische auto met caravan erachter op vakantie gaan, nam fleetkennis alvast de proef op de som. Want hoe ver kom je eigenlijk met een elektrische auto?


Collega Willem is net in dienst en krijgt al meteen een extra vakantiedag. Hij koppelt een caravan achter een volledig elektrische Volkswagen ID.4, zet de koelkast in de caravan uit en ontdekt of-ie strandt of toch weer terugkomt naar het fleetkennis-kantoor in Houten. Want wat is nou eigenlijk de range van deze combinatie? Lees hier de uitkomst: is het een relaxte trip of is het — om maar even in campingsfeer te blijven — met een wc-rol onder de arm billenknijpen?

Op pad met een volle accu en een goed humeur

Het weer zat niet helemaal mee, maar dat mocht de pret niet drukken. Willem vertrok met een volle accu, een goed humeur en een regenbui. Klaar voor een rit over snel- en binnenwegen. Goed om te weten: een elektrische auto is ‘zelflerend’. Een volle accu toont een actieradius (de afstand die je voertuig aflegt zonder energie toe te voegen) gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de afgelopen ritten. Waan je je met de caravan achter je elektrische auto op het circuit of rijd je juist langzamer dan voorheen, dan pakt de range dus anders uit dan voorspeld.

De rit begon op een druilerige woensdagochtend in mei. Met de Volkswagen ID.4, volgeladen met elektriciteit, op weg naar Amersfoort om de befaamde caravan op te halen. Daar aangekomen stond de verbruiksscore op 16,4 kWh/100km — voor een ritje van 29 kilometer. Dat biedt hoop voor een rit met de caravan!

On the road again 🎶

Caravan aan de auto gekoppeld, alles aangesloten en op pad om de mooie provincie Utrecht te ontdekken met de caravan. Wat als eerste opviel aan de combinatie elektrische auto met caravan? Een aangename rust. Je hoort geen zware diesel ronken en het koppel is hoog, waardoor de caravan soepel over het asfalt glijdt. Het weer was typisch Nederlands, dus de stoelverwarming stond aan en de ruitenwissers konden het net bijbenen.

Na een poosje toeren ruilt Willem de snelweg in voor de b-wegen. Voor een écht goede test, moeten we natuurlijk een paar keer omdraaien. Op vakantie rijden we ook altijd wel een keer verkeerd. Zonder brokken draait Willem ter hoogte van Schalkwijk de Lekdijk op. De combinatie rijdt stabiel en ondanks de zware windstoten ligt de auto door het lage zwaartepunt stevig op de weg. Het gewicht van 2.124 kg helpt daar ook bij.

Ondertussen checkt Willem het verbruik: een aanzienlijke stijging als je het vergelijkt met het rijden zonder caravan. Waar de ID.4 in zijn uppie 21,1 kWh reed (gemeten over de gehele levensduur van de auto), scoort de combinatie 35,3 kWh/100km. Een forse toename en dat betekent dus vaker laden onderweg.

Over laden gesproken: eenmaal aangekomen bij een FastNed-locatie is het belangrijk tactisch te parkeren om geen andere laadpaal te blokkeren. Nu was het rustig, maar in vakantietijd staan er meer mensen met een caravan die ook snel verder willen. Houd daar dus rekening mee, zodat de vakantiestemming ook daadwerkelijk de eindbestemming haalt.

Toename van 30% in verbruik

Teruggekomen in Amersfoort koppelt Willem de caravan af en rijdt hij terug met alleen de ID.4. Het valt direct op: het gemiddelde verbruik ligt weer 10 kWh/100 km lager dan met caravan. Slaan we de cijfers erop na en trekken we een voorzichtige, maar toch realistische conclusie, dan zien we een toename van 30% in verbruik met caravan. Houd er rekening mee dat zowel de auto als caravan nu verder onbeladen waren. Neem jij je gezin, de skottelbraai, een zak aardappelen, een voorraad hagelslag en een volledige garderobe mee, dan zit je al gauw aan 100 kg per persoon die je mee moet tellen.

Goed om rekening mee te houden

Ook goed om te weten: de elektrische auto verbruikt op de snelweg meer dan dat-ie in de stad doet. Er is op hogere snelheid meer stroom nodig en regeneratief remmen doe je bijna niet. Dat maakt de elektrische auto minder geschikt voor lange afstanden op de snelweg en efficiënter op de binnenwegen. Ideaal voor toeristische routes, hoewel de infrastructuur voor (snel)laadpalen voornamelijk langs de snelweg is.

In ons vlakke Nederland kwamen we ook geen serieuze hoogteverschillen boven of onder NAP tegen. Op wat uitschieters bij de Utrechtse Heuvelrug, een dijk en een paar verkeersdrempels na was alles vlak. In een gemiddeld vakantieland is dit anders en dat heeft invloed op je range.

Met de elektrische auto én caravan op pad: de conclusie

De conclusie? Ga vooral met je elektrische auto en caravan op stap. Het is ontspannen rijden en de auto’s hebben doorgaans het maximale koppel direct beschikbaar. Vertrouw niet blindelings op de reisplanner voor elektrische auto’s, want de meeste zijn niet berekend op een combinatie met een caravan. En dat kan betekenen dat je het geadviseerde laadpunt niet bereikt.

Plan voor je reis richting het zuiden dus voldoende tijd in of geniet van een verblijf in Nederland. Ga je lekker naar de Côte d’Azur, stippel je route dan goed uit en zorg voor voldoende uitwijkplekken om te laden of huur je caravan daar.

Let op: komt het maximaal toelaatbare gewicht van de combinatie auto en caravan boven de 3.500 kg? Dan is een E achter B verplicht. In ons geval is de auto maximaal belast 2.660 kg en de caravan 1.000 kg, wat totaal op 3.660 kg komt en BE-rijbewijs vereist. Het gaat dus niet om het rijklaar gewicht van beide voertuigen. Voor de Volkswagen is dat 2.124 kg en voor de caravan 665 kg. Met een totaal van 2.789 kg kom je ruim onder de 3.500 kg maar bedrogen uit als je zonder BE-rijbewijs rijdt.

In de praktijk komt de actieradius overeen met 75% van de WLTP-actieradius. Dat is zonder caravan, dus het extra verbruik van je caravan gaat daar nog vanaf. Met de caravan kom je met de geteste (en onbeladen) Volkswagen ID.4 zo’n 270 kilometer ver. Wil je niet stil te komen staan, dan is om de 200 kilometer laden slim.

Ons advies? Laad in beladen toestand, rekening houdend met een rest-actieradius van 70 kilometer, om de 150 tot 200 kilometer weer op.

Het is duidelijk: de tijden van een elektrische auto waar je hoogstens een fietsendrager op zette, zijn voorbij. De elektrische caravantrekkers zijn in aantocht. Zo mogen de nieuwe Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 met de zwaardere accu’s waarschijnlijk een trekgewicht (geremd) van 1.600 kg hebben. Dat zijn de ideale vakantieauto’s, want ze laden aan de snellaadpaal (350 kW DC) in slechts 18 minuten van 10 naar 80%.

wellicht is dit ook interessant voor u