contact
terug naar overzicht

mobiliteitsaanbod als magneet voor (nieuw) talent

12 augustus 2022

De krapte op de arbeidsmarkt bereikt hoogtepunt na hoogtepunt. Niet de werkgever, maar de werknémer is aan zet. In The War on Talent halen HR-afdelingen de nodige trukendozen van stal om werknemers ervan te overtuigen bij hen te komen werken. In deze oververhitte vraag en aanbod gedreven arbeidsmarkt wordt vaak teruggegrepen op een hoger salaris of extra vakantiedagen, maar is dat de juiste weg?

Wensen met betrekking tot arbeidsmobiliteit veranderd

De digitale transformatie is de afgelopen jaren bij veel organisaties in een stroomversnelling geraakt. Dit heeft de manier van werken sterk veranderd. Met de definitieve doorbraak van hybride werken is ook de rol van mobiliteit aan verandering onderhevig, net als de wensen vanuit werknemers op dit gebied.

Het nieuwe werken vergt een nieuwe kijk op arbeidsmobiliteit. Welke mate van flexibiliteit bied je werknemers in hun loopbaan? En hoe valt dit uit in het voordeel van zowel de werknemer als het bedrijf dat het faciliteert?

In figuurlijke zin geeft arbeidsmobiliteit de mate weer waarin men binnen de organisatie kan bewegen tussen taken en functies. En in letterlijke zin welke mogelijkheden je biedt om de afstand tussen werk en privé te overbruggen. De vraag is dan ook: in hoeverre is je mobiliteitsaanbod in te passen in de persoonlijke ambities en levenssfeer van het door jou gewenste talent?

Waarom een persoonlijk mobiliteitsplan het beste werkt

Die vraag leeft. Werknemers hanteren bij de keuze voor een werkgever meer en ook andere criteria dan in tijden van baanschaarste.  Flexibel je dag kunnen indelen en autonomie hebben over de werk-privébalans zijn gewilde arbeidsvoorwaarden geworden. Het vervoer dat je medewerkers faciliteert, speelt daarin een belangrijke rol.

Bij het overbruggen van de woon-werkafstand wordt de ‘auto van de zaak’ vaak gezien als dé oplossing die voor zowel werknemer als werkgever wenselijk is. De werkelijkheid ligt genuanceerder. De ervaring leert dat het gewenste vervoerstype vooral samenhangt met de levensfase waarin iemand verkeert.

Zo is een young professional woonachtig in een autoluwe zone eerder te enthousiasmeren voor een fietsplan, ov-oplossing of eigen mobiliteitsbudget. Woont het gros van je personeel dichtbij kantoor en wordt de noodzaak voor eigen vervoer in mindere mate gevoeld, maar is flexibiliteit toch gewenst? In dat geval biedt een deelauto op kantoor sneller uitkomst. Een leaseauto, op zijn beurt, is los van de medewerkers die veel kilometers moeten maken, juist geschikter voor iemand met een druk gezinsleven, omdat dit vervoersmiddel ook voor privédoeleinden inzetbaar is.

Uitdaging of kans?

Het vinden en behouden van (nieuw) talent betekent vooral: de bedrijfsvoering aanpassen aan de dynamiek van het werkende bestaan. Daar ligt zeker een uitdaging, maar doen zich ook kansen voor. Want het biedt ruimte voor andere bedrijfsambities. CO2-reductie van de vervoersvloot bijvoorbeeld, door vervoer tijdens deze transitie zo verantwoord, groen en toekomstbestendig mogelijk vorm te geven.

Wil je met ons sparren over een passend mobiliteitsplan voor je medewerkers? We helpen je graag op weg! Neem contact met ons op via onderstaande knop.

neem contact op

wellicht is dit ook interessant voor u