Hybride werken heeft een enorme vlucht genomen, zoveel is duidelijk. Ondanks het toegenomen thuiswerken, zien we dat de wagenparken van onze klanten stabiel blijven of zelfs groeien. fleetkennis-directeur Jeroen van der Rijst schijnt zijn licht op de huidige situatie.
Brede mobiliteit gewenst
“Over vrijwel alle sectoren is te zien dat werknemers gebruik willen maken van brede mobiliteit”, aldus Jeroen. Hij constateert dat het mobiliteitsaanbod buiten de Randstad vaak nog niet is afgestemd op de behoefte van de moderne forens. Een manco dat steeds meer gevoeld wordt, nu werknemers – zoals blijkt uit onderzoeken – verder van hun werk zijn gaan wonen vanwege het verplichte thuiswerken tijdens de eerdere lockdowns.
Jeroen: “Bij een traject zoals Utrecht-Amsterdam is er keuze te over, maar voor forenzen die landelijker wonen is het aanbod nog zeer beperkt. Door het vele snijden in de dienstregelingen is men deze reisvorm voor woon-werkverkeer enigszins gaan mijden.”
Auto van de zaak aantrekkelijk
Ook de krapte op de arbeidsmarkt houdt verband met de gelijk gebleven dan wel gegroeide wagenparken. “In de War on Talent is een leaseauto onmiskenbaar een pré. De keuzemogelijkheid – en dan vooral het zelfbeschikkingsrecht dat ervan uitgaat – wordt gezien als een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Werkgevers zetten de ‘auto van de zaak’ meer en meer in voor werving en behoud van personeel.”
Levensfase vaak ook bepalend
Jeroen ziet ook dat de wens voor eigen vervoer nauw samenhangt met de levensfase waarin men verkeert. “Starters op de arbeidsmarkt woonachtig in een Amsterdamse studentenkamer op 3 hoog worden niet snel warm of koud van een leaseauto die ze niet eens voor de deur kwijt kunnen. Maar kijk je naar medewerkers met jonge kinderen in Vinex-wijken, dan kan men haast niet zonder. Hoeveel gezinnen zie je met de trein reizen? Nagenoeg geen. Met een auto van de zaak faciliteer je zoveel meer dan alleen woon-werkverkeer.”
Wagenpark heeft volop bestaansrecht
En alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals carsharing of een mobiliteitsbudget, ontnemen die niet het bestaansrecht van een wagenpark? “Nee”, besluit Jeroen, “het zijn stuk voor stuk praktische oplossingen, maar wel gericht op het individu en veel minder op het gezinsleven. Het zijn eerder aanvullingen op het bestaande wagenpark.”
Het wagenpark is en blijft onmisbaar voor de meeste organisaties. Geldt dit ook voor jouw organisatie? fleetkennis ondersteunt je graag bij het beheer van je wagenpark. We managen alle stromen binnen je organisatie die er direct of indirect mee te maken hebben. Door het operationele beheer van je wagenpark bij ons onder te brengen, krijg je weer volop ruimte voor overige zaken. Zoals het benutten van strategische kansen.
Meer weten?